Twitterredaktör

JH Ulrika Fjalborg Laguppl-1Jag twittrar för organisationers räkning under seminarier för att lyfta de frågor de vill diskutera och få andra på twitter att diskutera. Ur det samlade twitterflödet under hashtaggen sammanställer jag sedan xx trender/råd/tips/vad vi nu ska fokusera på, som seminariet kommit fram till. HELA seminariet, dvs inklusive alla som deltagit i twitterdiskussionen, inte enbart de som hörts från scenen i rummet.
Resultatet blir en dokumenterad, konkret konklusion av det evenemang som annars endast lever kvar i deltagarnas minne och erfarenhet.

En kund är Allbrightstiftelsen, som använde tjänsten till att från Allbrightdagen 2014 sammanställa ett 12-stegsprogram mot mansberoendet i näringslivet. Under den tid seminariet pågick ”trendade” hashtaggen, dvs var en av de fem mest twittrade i Sverige. Vi lyckades med andra ord få till ett riktigt stort och engagerande samtal. Roligt!

En annan är Stiftelsen Ungt ledarskap, startad av Scouterna som 60 årspresent till kungen, som varje år ordnar ett seminarium om ungas ledarskap där även stipendier till unga ledare delas ut.
På twitter under seminariets hashtag drev vi frågan om vilka råd alla deltagare ville ge till unga ledare för ett framtida värdebaserat ledarskap som bidrar till en bättre värld.
Resultatet använde stiftelsen till att trycka upp på vykort och skrivblock som delades ut i Almedalen samma år. Det publicerades även på deras sajt här: http://www.ungtledarskap.se/seminarium/rad/